Har du alltid undrat hur man blir en perfekt yrkesmördare? - Boksann på Instagram har lärt sig något nytt!

 

Har du alltid undrat hur man blir en perfekt yrkesmördare? - Boksann på Instagram har lärt sig något nytt!


Har du alltid undrat hur man blir en perfekt yrkesmördare? Älskar du (renässans-)konst? Jamen då är det här precis rätt bok för dig! 

Bokens huvudperson är utåt sett en helt vanlig, lite grå, till synes lite lönnfet, kvinna i övre medelåldern. Men hon har gjort mördande till en konstart. Hennes offentliga jag handlar med konst och äger ett galleri i Göteborg. Hennes inofficiella jag reser Europa runt och utför beställningsmord. Hon är ytterst kunnig och påläst i båda sina roller. Ute i Europa förenar hon nytta med nöje; när hon inte arbetar besöker hon konstmuseum och njuter av de stora mästarna. På sina uppdrag tar hon fram sitt mest obemärkta jag, inte sällan är det en grå tant som utför mordet. För vem misstänker väl en sån? 
Parallellt med att vi i nutid får följa med henne på tre uppdrag får vi också följa henne från 12 års ålder och får förklaringen till hur en skolflicka från Örebro med ett gryende konstintresserade några årtionden senare är en fullfjädrad yrkesmördare! Författaren har skaffat sig gedigen kunskap om både konst, vapen och hur man använder dem. Bitvis kan texten bli något överlastad av all fakta som ska presenteras, och därmed tungläst. Men samtidigt speglar det karaktärens personlighet och hur hon ser på världen. Det gör också boken väldigt fascinerande och tämligen unik; jag har nog aldrig tidigare läst en så detaljerad beskrivning av hur man planerar och genomför mord! Det är så att jag börjar funderar på om författaren kanske har en liten dold, inte helt laglig, sidoinkomst! 

"Det gör också boken väldigt fascinerande och tämligen unik; jag har nog aldrig tidigare läst en så detaljerad beskrivning av hur man planerar och genomför mord!"


Jag uppskattar också karaktärens gedigna konstintresse, hur hon drar paralleller till konstnärer, konstverk och färger i de miljöer och situationer hon befinner sig i. Det blir inte bara en pikant kontrast till hennes kriminella yrkesjag, utan ger också en ny ton till det annars vardagliga. Detta är verkligen en annorlunda bok, och jag uppskattar dess originalitet. Jag medger att jag ibland skummade igenom vissa delar när det blev ”för” överlastat, men i det stora hela uppskattade jag berättelsen. Speciellt bakgrunden som vävdes ihop så snyggt!

https://www.instagram.com/p/CByelRQjxId/?utm_source=ig_web_copy_link







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Möt Hanna Schmitz! En röst som skapar.